Fred Milson Rower Regulacja Naprawa Konserwacja GeoCenter International Warszawa 1996 ISBN 83-86146-81-3 Stron: 168 Format: 27 cm x 21 cm |
Subiektywna ocena pozycji książkowej: 8 / 10
Ocena opisowa:
Nacisk położono przede wszystkim na sprawy techniczne. Książka jest bardzo bogato i starannie ilustrowana. Wszystkie ilustracje są kolorowe.Rysunki zostały zastąpione zdjęciami, co znakomicie poprawia odbiór. Na każde z omawianych zagadnień poświęcono przynajmniej dwie pełne strony. Omówienie zawiera podstawowe informacje, takie jak czas potrzebny do realizacji zadania, poziom trudności, wykorzystanie specjalnych narzędzi. Moim zdaniem książka ta zasłużyła na swoje miejsce w biblioteczce każdego zapalonego rowerzysty, który postanawia zabiegi utrzymaniowe realizować samodzielnie. Należy ją traktować jako podręcznik utrzymania roweru. Nie znajdziemy tu więc wyjaśnienia działania mechanizmów czy np. instrukcji budowy koła rowerowego. Z powodzeniem natomiast przeprowadzimy regulację przerzutek czy hamulców. Szkoda, że książka nie doczekała się wznowień, które zawierałyby np. sposób postępowania z hamulcami tarczowymi, które w między czasie z powodzeniem zaczęły zastępować hamulce klockowe.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1 Poznaj swój rower
Nazwy części
Rower dla dorosłych
Rower dla dorosłych na miarę
Rower dziecięcy
Rower dziecięcy na miarę
W kasku bezpieczniej!
ROZDZIAŁ 2 Warsztat
Podstawowy zestaw narzędzi
Technika jazdy
Zapobieganie kłopotom
Prace przy linkach
Kilka praktycznych porad
ROZDZIAŁ 3 Pielęgnacja roweru
Szybkie smarowanie
Wielkie mycie
Przegląd w 10 minut
Obsługa kół i ogumienia
10 tajemniczych usterek
ROZDZIAŁ 4 Przerzutki
Przegląd i obsługa przerzutki tylnej
Regulacja przerzutki tylnej
Wymiana przerzutki przedniej
Regulacja przerzutki przedniej
Manetki
Nowe linki dla przerzutek
Piasta Sturmey Archer
Torpedo i inne piasty
ROZDZIAŁ 5 Łańcuch, pedały i korby
Części różnych suportów
Przegląd i konserwacja suportu
Konserwacja łańcucha
Rozpinanie i łączenie łańcucha
Wolnobieg
Wielotryby i koronki
Przykręcanie i odkręcanie pedałów
Przegląd i konserwacja pedałów
Noski
Wieńce i korby
Zdejmowanie korb
Wkład suportowy
Oś i miski suportowe cz. 1
Oś i miski suportowe cz. 2
ROZDZIAŁ 6 Hamulce
Typy hamulców
Przegląd i obsługa hamulców
Hamulce cantilever - rozbieranie i regulacja
Wymiana linek w cantilever
Hamulce jednostronne
Wymiana linek w hamulcach jednostronnych
Wymiana klocków hamulcowych
Dźwignie hamulcowe
ROZDZIAŁ 7 Koła i opony
Obsługa i przegląd kół
Odkręcanie kół
Opony i dętki
Łatanie dętek
Rozbieranie piast
Smarowanie i regulacja piast
Wymiana szprych i centrowanie kół
ROZDZIAŁ 8 Siodła i kierownice
Części i ich konserwacja
Kierownice i wsporniki
Owijka i rączki
Siodło z chomątkiem
Wspornik siodła z mikroregulacją
ROZDZIAŁ 9 Rama i widelec
Materiały i wzornictwo
Przegląd i naprawa ramy po kraksie
Ster standardowy
Stery systemu Aheadset i Tioga
ROZDZIAŁ 10 Dodatki rowerowe
Światła
Bagażnik i błotniki
Dodatki mocowane do ramy
Fotelik dla dziecka
W podróży
CO TO ZNACZY? Słownik terminów kolarskich
WYKAZ USTEREK
INDEKS
Przykładowy cytat:
Prawdopodobnie zdecydowałeś się na rozebranie piast, ponieważ w czasie przeglądu wykryłeś jakieś nieprawidłowości w pracy łożysk. Czekanie na takie objawy jest dopuszczalne jedynie w rowerze szosowym, którego używasz tylko w czasie ładnej pogody. Jeśli jest to rower terenowy, szargany gdzieś po bezdrożach w kałużach błota, to lepiej zglądać mu w piasty jak najczęściej. Cykliścji jeżdżący regularnie w terenie powinni mieć nawyk rozbierania piast co parę miesięcy, podczas gdy kolarze szosowi mogą to robić raz na parę lat, jeżeli koła kręcą się lekko.
Większość piast ma różnego rodzaju uszczleniacze gumowe służące do ochrony przed wilgocią, lecz nie wytrzymują one każdych warunków. Nigdy nie myj roweru wodą pod ciśnieniem, choćby nie wiem jak był brudny.
Niektóre uszczelniacze przylegają do kołnierzy piast i są osadzone z zewnątrz na osiach, kontrach lub konusach. Bardzo często uszczelniacz jest wciśnięty w otwór kołnierza przylegając do konusa. W przypadku wymiany kulek trzeba go ostrożnie wydłubać. Ten typ uszczelniacza bywa uzupełniany dodatkowym uszczelniaczem gumowym produkowanym przez wielu różnych wytwórców. Jest on przeznaczony do rowerów górskich, ale nie ma żadnych powodów, aby nie stosować go też w innych typach rowerów.